Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-11884
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSchumacher, Monika-
dc.date.accessioned2018-10-16T16:49:29Z-
dc.date.available2018-10-16T16:49:29Z-
dc.date.issued2015-10-01-
dc.identifier.issn2191-611Xde_CH
dc.identifier.issn2191-6128de_CH
dc.identifier.urihttps://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/11884-
dc.descriptionErworben im Rahmen der Schweizer Nationallizenzen (http://www.nationallizenzen.ch)de_CH
dc.description.abstractBy adopting “functional plurilingualism” – a recurring concept in its new curriculum, “Lehrplan 21” – Switzerland is pursuing new avenues in foreign language education. The term refers to a goal-oriented approach to foreign language learning and teaching in primary and secondary schools, and implies that barriers to communication can be overcome by exploiting the sum of the individual’s linguistic capacities. In future, language learners will be expected to build on the interrelatedness of languages instead of developing abilities in languages that they keep separate from one another. This view of foreign language education coincides with the recommendations of the Council of Europe’s Common Framework of Reference for Languages (CEFR). Currently, however, instruction follows more traditional paths; generally speaking, languages continue to be learned one at a time. Having reached the highest level specified by the CEFR, some learners continue their studies, seeking to maintain or reinforce their competences or to address individual weaknesses. In this article, a group of C2+ learners of German as a foreign language reflect on their desire for linguistic perfection and the notion of “functional plurilingualism” against the background of their own biographies. These learners have a high awareness and knowledge of German (often their third language) and of the learning process, which allows them to make informative statements. The data was analysed qualitatively and subjective theories were reconstructed – an approach that took account both of the multiperspectivity of the topic and of the uniqueness of the individual cases.de_CH
dc.language.isodede_CH
dc.publisherDe Gruyterde_CH
dc.relation.ispartofLanguage Learning in Higher Educationde_CH
dc.rightsLicence according to publishing contractde_CH
dc.subject.ddc418.0071: Sprachdidaktikde_CH
dc.subject.ddc430: Deutschde_CH
dc.titleC2+-DaF-Lernende reflektieren über eine perfekte Sprachbeherrschung : ist diese vor dem Hintergrund der postulierten funktionalen Mehrsprachigkeit in Alltag und Beruf künftig noch gefragt?de_CH
dc.typeBeitrag in wissenschaftlicher Zeitschriftde_CH
dcterms.typeTextde_CH
zhaw.departementAngewandte Linguistikde_CH
dc.identifier.doi10.1515/cercles-2015-0015de_CH
dc.identifier.doi10.21256/zhaw-11884-
zhaw.funding.euNode_CH
zhaw.issue2de_CH
zhaw.originated.zhawYesde_CH
zhaw.pages.end328de_CH
zhaw.pages.start309de_CH
zhaw.publication.statuspublishedVersionde_CH
zhaw.volume5de_CH
zhaw.publication.reviewPeer review (Publikation)de_CH
Appears in collections:Publikationen Angewandte Linguistik

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2015_Schumacher_C2-DAF-Lernende-reflektieren-ueber-perfekte-Sprachbeherrschung_CerleS.pdf1.01 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record
Schumacher, M. (2015). C2+-DaF-Lernende reflektieren über eine perfekte Sprachbeherrschung : ist diese vor dem Hintergrund der postulierten funktionalen Mehrsprachigkeit in Alltag und Beruf künftig noch gefragt? Language Learning in Higher Education, 5(2), 309–328. https://doi.org/10.1515/cercles-2015-0015
Schumacher, M. (2015) ‘C2+-DaF-Lernende reflektieren über eine perfekte Sprachbeherrschung : ist diese vor dem Hintergrund der postulierten funktionalen Mehrsprachigkeit in Alltag und Beruf künftig noch gefragt?’, Language Learning in Higher Education, 5(2), pp. 309–328. Available at: https://doi.org/10.1515/cercles-2015-0015.
M. Schumacher, “C2+-DaF-Lernende reflektieren über eine perfekte Sprachbeherrschung : ist diese vor dem Hintergrund der postulierten funktionalen Mehrsprachigkeit in Alltag und Beruf künftig noch gefragt?,” Language Learning in Higher Education, vol. 5, no. 2, pp. 309–328, Oct. 2015, doi: 10.1515/cercles-2015-0015.
SCHUMACHER, Monika, 2015. C2+-DaF-Lernende reflektieren über eine perfekte Sprachbeherrschung : ist diese vor dem Hintergrund der postulierten funktionalen Mehrsprachigkeit in Alltag und Beruf künftig noch gefragt? Language Learning in Higher Education. 1 Oktober 2015. Bd. 5, Nr. 2, S. 309–328. DOI 10.1515/cercles-2015-0015
Schumacher, Monika. 2015. “C2+-DaF-Lernende reflektieren über eine perfekte Sprachbeherrschung : ist diese vor dem Hintergrund der postulierten funktionalen Mehrsprachigkeit in Alltag und Beruf künftig noch gefragt?” Language Learning in Higher Education 5 (2): 309–28. https://doi.org/10.1515/cercles-2015-0015.
Schumacher, Monika. “C2+-DaF-Lernende reflektieren über eine perfekte Sprachbeherrschung : ist diese vor dem Hintergrund der postulierten funktionalen Mehrsprachigkeit in Alltag und Beruf künftig noch gefragt?” Language Learning in Higher Education, vol. 5, no. 2, Oct. 2015, pp. 309–28, https://doi.org/10.1515/cercles-2015-0015.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.