Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-56
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMarti, Sarah-
dc.contributor.authorSabatella, Filomena-
dc.contributor.authorStreuli, Elisa-
dc.contributor.authorStuder, Tobias-
dc.date.accessioned2015-07-10T12:00:58Z-
dc.date.available2015-07-10T12:00:58Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.urihttps://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/56-
dc.description.abstractThis qualitative study grants a first overview to what Job Coachs in a working environment understand as ‘Job Coaching’. This is done with a theoretical approach to the data trying to find a definition of Job Coaching. It becomes apparent, that Job Coaching only exists in the context of occupational and educational integration. Often welfare, unemployment benefits and disability pension are involved; therefore Job Coaching turns into a public sanction. Building on this outcome, the self-concept of Job Coachs is reviewed and developed in the context of the conflicting situations they act in. The conflicting situations express in the contradictory goals Job Coachs have, but also in the incoherency between the own values and the institutional implementation. Depending on the situation and audience, Job Coachs see themselves in the role of experts, trainers or lawyers relating to the Coachee. This demands high role flexibility. In conclusion, the results are discussed in a social context and the implications for practice, education, training and research.en
dc.description.abstractDiese qualitative Studie liefert einen ersten Überblick zu dem, was Job Coachs in der Praxis unter ‚Job Coaching‘ verstehen und nimmt mittels theoretischer Herangehensweise an das Datenmaterial eine Definitionsannäherung vor. Es zeigt sich, dass Job Coaching ausschliesslich im arbeits- und ausbildungsintegrativen Kontext auftritt. In vielen Fällen sind die sozialen Sicherungssysteme der Sozialhilfe, Arbeitslosen- und Invalidenversicherung involviert, wodurch das Job Coaching eine mehrheitlich staatliche Massnahme bildet. Daran anknüpfend wird das Rollenselbstverständnis von Job Coachs beleuchtet und im Kontext der oft widersprüchlichen Situationen, in denen sich die befragten Job Coachs befinden, entwickelt. Diese kommen in widersprüchlichen Zielsetzungen zum Ausdruck, aber gleichsam auch der Unvereinbarkeit mit der eigenen Werthaltung oder institutionellen Ausgestaltungen. Job Coachs sehen sich je nach Situation und Zielgruppe in einer Experten-, Trainier- oder Anwaltsrolle gegenüber ihren Coachee. Dies verlangt ihnen eine hohe Rollenflexibilität ab. Job Coaching wird in diesen Kontexten diskutiert und eingebettet. Abschliessend werden die Resultate zusammengefasst und Job Coaching in einen gesellschaftlichen Kontext eingebettet. Die Schlussfolgerungen werden für die Praxis, Lehre und Weiterbildung sowie die Forschung festgehalten.de_CH
dc.description.abstractThis qualitative study grants a first overview to what Job Coachs in a working environment understand as ‘Job Coaching’. This is done with a theoretical approach to the data trying to find a definition of Job Coaching. It becomes apparent, that Job Coaching only exists in the context of occupational and educational integration. Often welfare, unemployment benefits and disability pension are involved; therefore Job Coaching turns into a public sanction. Building on this outcome, the self-concept of Job Coachs is reviewed and developed in the context of the conflicting situations they act in. The conflicting situations express in the contradictory goals Job Coachs have, but also in the incoherency between the own values and the institutional implementation. Depending on the situation and audience, Job Coachs see themselves in the role of experts, trainers or lawyers relating to the Coachee. This demands high role flexibility. In conclusion, the results are discussed in a social context and the implications for practice, education, training and research.de_CH
dc.format.extent61de_CH
dc.language.isodede_CH
dc.publisherZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaftende_CH
dc.subjectJobcoachingde_CH
dc.subjectSupported Employmentde_CH
dc.subjectRollenselbstverständnisde_CH
dc.subjectSchweizde_CH
dc.subjectJobcoachingen
dc.subjectSupported Employmenten
dc.subjectSwitzerlanden
dc.subject.ddc150: Psychologiede_CH
dc.title"Man will ja Leute fit machen für das System." Eine qualitativ-empirische Rekonstruktion des Rollenselbstverständnisses von Job Coachs in der Schweizde_CH
dc.typeWorking Paper – Gutachten – Studiede_CH
dcterms.typeTextde_CH
zhaw.departementAngewandte Psychologiede_CH
zhaw.organisationalunitPsychologisches Institut (PI)de_CH
zhaw.publisher.placeWinterthurde_CH
dc.identifier.doi10.21256/zhaw-56-
zhaw.funding.euNode_CH
zhaw.originated.zhawYesde_CH
Appears in collections:Working Papers in Applied Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1128543847.pdf820.55 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record
Marti, S., Sabatella, F., Streuli, E., & Studer, T. (2014). “Man will ja Leute fit machen für das System.” Eine qualitativ-empirische Rekonstruktion des Rollenselbstverständnisses von Job Coachs in der Schweiz. ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften. https://doi.org/10.21256/zhaw-56
Marti, S. et al. (2014) ‘Man will ja Leute fit machen für das System.’ Eine qualitativ-empirische Rekonstruktion des Rollenselbstverständnisses von Job Coachs in der Schweiz. Winterthur: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften. Available at: https://doi.org/10.21256/zhaw-56.
S. Marti, F. Sabatella, E. Streuli, and T. Studer, ““Man will ja Leute fit machen für das System.” Eine qualitativ-empirische Rekonstruktion des Rollenselbstverständnisses von Job Coachs in der Schweiz,” ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften, Winterthur, 2014. doi: 10.21256/zhaw-56.
MARTI, Sarah, Filomena SABATELLA, Elisa STREULI und Tobias STUDER, 2014. „Man will ja Leute fit machen für das System.“ Eine qualitativ-empirische Rekonstruktion des Rollenselbstverständnisses von Job Coachs in der Schweiz. Winterthur: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
Marti, Sarah, Filomena Sabatella, Elisa Streuli, and Tobias Studer. 2014. ““Man will ja Leute fit machen für das System.” Eine qualitativ-empirische Rekonstruktion des Rollenselbstverständnisses von Job Coachs in der Schweiz.” Winterthur: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften. https://doi.org/10.21256/zhaw-56.
Marti, Sarah, et al. “Man will ja Leute fit machen für das System.” Eine qualitativ-empirische Rekonstruktion des Rollenselbstverständnisses von Job Coachs in der Schweiz. ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften, 2014, https://doi.org/10.21256/zhaw-56.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.