Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-1191
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKappler, Christa-
dc.contributor.authorChiapparini, Emanuela-
dc.contributor.authorSchuler, Patricia-
dc.date.accessioned2017-01-04T07:40:13Z-
dc.date.available2017-01-04T07:40:13Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issn2191-754Xde_CH
dc.identifier.urihttps://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/1188-
dc.description.abstractAll-day schools serving children from 8 a.m. to 4 p.m. four times a week are still uncommon in Switzerland. In trying to implement an all-­day school schedule, teachers and social workers are requested to cooperate professionally during the day. A current study looks at the multi-professional cooperation in order to clarify responsibilities and expectations. The results are based on interviews with two teachers and two social workers that were analysed by using hermeneutic sociology of knowledge. It becomes evident that the parental absence is used to legitimate the own profession. Informal learning settings, where the stakeholders need to act and think together beyond their traditional roles and where lines of responsibility are not as well-demarcated as in formal learning settings, the potential for conflict among the stakeholders is the greatest.en
dc.description.abstractAn Tagesschulen – in der Schweizer Volksschule erst im Aufbau – wird der gelingenden multiprofessionellen Kooperation zwischen Lehrpersonen und Sozipalpädagogen/innen große Bedeutung zugeschrieben, um den Erziehungs- und Bildungsauftrag qualitativ hochwertig ausführen zu können. Dieser Beitrag geht der Frage nach, welches die handlungsleitenden Motive dieser beiden Professionen zu den jeweiligen pädagogischen Zuständigkeiten sind. Mit der Methodik der hermeneutischen Wissenssoziologie wurden Interviews mit je zwei Lehrerinnen und Sozialpädagoginnen ausgewertet. Die Befunde verweisen auf Mechanismen der Legitimierung beider Professionen, welche auf eine vermeintliche familiale Abwesenheit im erzieherischen Bereich gründet.de_CH
dc.description.abstractAll-day schools serving children from 8 a.m. to 4 p.m. four times a week are still uncommon in Switzerland. In trying to implement an all-­day school schedule, teachers and social workers are requested to cooperate professionally during the day. A current study looks at the multi-professional cooperation in order to clarify responsibilities and expectations. The results are based on interviews with two teachers and two social workers that were analysed by using hermeneutic sociology of knowledge. It becomes evident that the parental absence is used to legitimate the own profession. Informal learning settings, where the stakeholders need to act and think together beyond their traditional roles and where lines of responsibility are not as well-demarcated as in formal learning settings, the potential for conflict among the stakeholders is the greatest.de_CH
dc.language.isodede_CH
dc.publisherPrologde_CH
dc.relation.ispartofSchulpädagogik-heutede_CH
dc.rightsLicence according to publishing contractde_CH
dc.subjectTagesschulede_CH
dc.subjectSoziale Arbeitde_CH
dc.subjectProfessionde_CH
dc.subjectBildung- und Erziehungde_CH
dc.subjectKooperationde_CH
dc.subject.ddc370: Bildung und Erziehungde_CH
dc.titleDie gute neue Tagesschule in der Schweiz : der Erziehungs- und Bildungsauftrag aus der Sicht der Professionende_CH
dc.title.alternativeAll day schooling in Switzerland : social workers and teachers in multi-professional cooperation and their professional responsibilitiesde_CH
dc.typeBeitrag in Magazin oder Zeitungde_CH
dcterms.typeTextde_CH
zhaw.departementSoziale Arbeitde_CH
zhaw.organisationalunitInstitut für Kindheit, Jugend und Familie (IKJF)de_CH
dc.identifier.doi10.21256/zhaw-1191-
zhaw.funding.euNode_CH
zhaw.issue7de_CH
zhaw.originated.zhawYesde_CH
zhaw.pages.end15de_CH
zhaw.pages.start1de_CH
zhaw.publication.statuspublishedVersionde_CH
zhaw.volume13de_CH
zhaw.funding.zhawWohlbefinden von Kindern in der Ganztagesbildungde_CH
Appears in collections:Publikationen Soziale Arbeit

Show simple item record
Kappler, C., Chiapparini, E., & Schuler, P. (2016). Die gute neue Tagesschule in der Schweiz : der Erziehungs- und Bildungsauftrag aus der Sicht der Professionen. Schulpädagogik-heute, 13(7), 1–15. https://doi.org/10.21256/zhaw-1191
Kappler, C., Chiapparini, E. and Schuler, P. (2016) ‘Die gute neue Tagesschule in der Schweiz : der Erziehungs- und Bildungsauftrag aus der Sicht der Professionen’, Schulpädagogik-heute, 13(7), pp. 1–15. Available at: https://doi.org/10.21256/zhaw-1191.
C. Kappler, E. Chiapparini, and P. Schuler, “Die gute neue Tagesschule in der Schweiz : der Erziehungs- und Bildungsauftrag aus der Sicht der Professionen,” Schulpädagogik-heute, vol. 13, no. 7, pp. 1–15, 2016, doi: 10.21256/zhaw-1191.
KAPPLER, Christa, Emanuela CHIAPPARINI und Patricia SCHULER, 2016. Die gute neue Tagesschule in der Schweiz : der Erziehungs- und Bildungsauftrag aus der Sicht der Professionen. Schulpädagogik-heute. 2016. Bd. 13, Nr. 7, S. 1–15. DOI 10.21256/zhaw-1191
Kappler, Christa, Emanuela Chiapparini, and Patricia Schuler. 2016. “Die gute neue Tagesschule in der Schweiz : der Erziehungs- und Bildungsauftrag aus der Sicht der Professionen.” Schulpädagogik-heute 13 (7): 1–15. https://doi.org/10.21256/zhaw-1191.
Kappler, Christa, et al. “Die gute neue Tagesschule in der Schweiz : der Erziehungs- und Bildungsauftrag aus der Sicht der Professionen.” Schulpädagogik-heute, vol. 13, no. 7, 2016, pp. 1–15, https://doi.org/10.21256/zhaw-1191.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.