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dc.contributor.authorSchnabel, Johanna-
dc.contributor.authorFreiburghaus, Rahel-
dc.contributor.authorHegele, Yvonne-
dc.date.accessioned2023-07-11T14:37:32Z-
dc.date.available2023-07-11T14:37:32Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.issn1865-7192de_CH
dc.identifier.issn2196-1395de_CH
dc.identifier.urihttps://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/28236-
dc.descriptionText in englischer, Abstracts in englischer und deutscher Sprachede_CH
dc.description.abstractIn federal states, intergovernmental councils were the main institutions through which the federal government and the constituent units coordinated their responses to COVID-19. To examine whether peak councils assumed a leading role during the COVID-19 pandemic to ensure cross-sectoral as well as intergovernmental coordination, this article compares the role of two “peak councils”—the Conference of Premiers (MPK) in Germany and the Conference of Cantonal Governments (KdK) in Switzerland—with sectoral councils in normal times and during the COVID-19 pandemic. The analysis relies on an original database of more than 900 council outputs based on which we compare the level of activity, the publicity, the direction of action, and the bindingness of outputs. The findings show that MPK took a leading role during the pandemic, a role that was indeed unusual when compared to normal times, while KdK, which likewise does not play a leading role in normal times, did not during the pandemic either. Im Umgang föderaler Staaten mit der COVID-19-Pandemie spielten intergouvernementale Regierungskonferenzen eine zentrale Rolle. Anhand des Vergleichs der deutschen Ministerpräsidentenkonferenz (MPK) und der schweizerischen Konferenz der Kantonsregierungen (KdK) mit den politikfeldspezifischen Minister- beziehungsweise Direktorenkonferenzen untersucht dieser Beitrag, inwiefern die MPK und die KdK während der COVID-19-Pandemie eine herausragende Rolle einnahmen, um so sowohl sektorenübergreifende Koordination als auch die Zusammenarbeit der Regierungsebenen sicherzustellen. Anhand eines eigens erhobenen Datensatzes von mehr als 900 Beschlüssen und Pressemitteilungen werden Aktivität, Öffentlichkeitsarbeit, Ausrichtung und die politische Bindungswirkung der Beschlüsse einer vergleichenden Analyse unterzogen. Im Ergebnis zeigt sich, dass der MPK während der Pandemie in der Tat eine zentrale, vom Normalmodus abweichende Bedeutung zukam. Innerhalb des schweizerischen Konferenzgefüges nahm die KdK hingegen keine herausgehobene Stellung ein – weder im Normalmodus noch zu Krisenzeiten.de_CH
dc.language.isoende_CH
dc.publisherBarbara Budrichde_CH
dc.relation.ispartofdms – der moderne staat – Zeitschrift für Public Policy, Recht und Managementde_CH
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/de_CH
dc.subjectCOVID-19de_CH
dc.subjectFederalismde_CH
dc.subjectGermanyde_CH
dc.subjectIntergovernmental relationsde_CH
dc.subjectDeutschlandde_CH
dc.subjectSwitzerlandde_CH
dc.subjectSchweizde_CH
dc.subjectFöderalismusde_CH
dc.subjectIntergouvernementale Beziehungde_CH
dc.subjectCOVID-19 Pandemiede_CH
dc.subjectKrisenmanagementde_CH
dc.subjectInternationale Beziehungde_CH
dc.subject.ddc350: Öffentliche Verwaltungde_CH
dc.subject.ddc363: Umwelt- und Sicherheitsproblemede_CH
dc.titleCrisis management in federal states : the role of peak intergovernmental councils in Germany and Switzerland during the COVID-19 Pandemicde_CH
dc.typeBeitrag in wissenschaftlicher Zeitschriftde_CH
dcterms.typeTextde_CH
zhaw.departementSchool of Management and Lawde_CH
zhaw.organisationalunitInstitut für Verwaltungs-Management (IVM)de_CH
dc.identifier.doi10.3224/dms.v15i1.10de_CH
dc.identifier.doi10.21256/zhaw-28236-
zhaw.funding.euNode_CH
zhaw.issue1de_CH
zhaw.originated.zhawYesde_CH
zhaw.pages.end61de_CH
zhaw.pages.start42de_CH
zhaw.publication.statuspublishedVersionde_CH
zhaw.volume15de_CH
zhaw.publication.reviewPeer review (Publikation)de_CH
zhaw.funding.zhawFöderalismus und Covid-19: Schweiz, Deutschland und Österreich im Vergleichde_CH
zhaw.author.additionalNode_CH
zhaw.display.portraitYesde_CH
zhaw.relation.referenceshttps://budrich.de/Zeitschriften/dms/dms-2022-1-04-Schnabel-Appendix.xlsxde_CH
Appears in collections:Publikationen School of Management and Law

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Schnabel, J., Freiburghaus, R., & Hegele, Y. (2022). Crisis management in federal states : the role of peak intergovernmental councils in Germany and Switzerland during the COVID-19 Pandemic. Dms – Der Moderne Staat – Zeitschrift Für Public Policy, Recht Und Management, 15(1), 42–61. https://doi.org/10.3224/dms.v15i1.10
Schnabel, J., Freiburghaus, R. and Hegele, Y. (2022) ‘Crisis management in federal states : the role of peak intergovernmental councils in Germany and Switzerland during the COVID-19 Pandemic’, dms – der moderne staat – Zeitschrift für Public Policy, Recht und Management, 15(1), pp. 42–61. Available at: https://doi.org/10.3224/dms.v15i1.10.
J. Schnabel, R. Freiburghaus, and Y. Hegele, “Crisis management in federal states : the role of peak intergovernmental councils in Germany and Switzerland during the COVID-19 Pandemic,” dms – der moderne staat – Zeitschrift für Public Policy, Recht und Management, vol. 15, no. 1, pp. 42–61, 2022, doi: 10.3224/dms.v15i1.10.
SCHNABEL, Johanna, Rahel FREIBURGHAUS und Yvonne HEGELE, 2022. Crisis management in federal states : the role of peak intergovernmental councils in Germany and Switzerland during the COVID-19 Pandemic. dms – der moderne staat – Zeitschrift für Public Policy, Recht und Management. 2022. Bd. 15, Nr. 1, S. 42–61. DOI 10.3224/dms.v15i1.10
Schnabel, Johanna, Rahel Freiburghaus, and Yvonne Hegele. 2022. “Crisis Management in Federal States : The Role of Peak Intergovernmental Councils in Germany and Switzerland during the COVID-19 Pandemic.” Dms – Der Moderne Staat – Zeitschrift Für Public Policy, Recht Und Management 15 (1): 42–61. https://doi.org/10.3224/dms.v15i1.10.
Schnabel, Johanna, et al. “Crisis Management in Federal States : The Role of Peak Intergovernmental Councils in Germany and Switzerland during the COVID-19 Pandemic.” Dms – Der Moderne Staat – Zeitschrift Für Public Policy, Recht Und Management, vol. 15, no. 1, 2022, pp. 42–61, https://doi.org/10.3224/dms.v15i1.10.


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