Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-55
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dc.contributor.authorKruse, Otto-
dc.contributor.authorMeyer, Heike-
dc.contributor.authorEverke Buchanan, Stefanie-
dc.date.accessioned2015-07-10T12:00:53Z-
dc.date.available2015-07-10T12:00:53Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.isbn978-3-905745-76-4de_CH
dc.identifier.urihttps://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/55-
dc.description.abstractIn a joint project of the Writing Centre of the University of Constance and the Language Competence Centre of the Zurich University of Applied Sciences, all students and faculty of the University of Constance were asked to participate in a survey with the European Writing Questionnaire. The EWQ is a multilingual electronic tool to study academic writing practices with a special focus on contrastive analyses of writing cultures. The parallel item construction of the questionnaire allows comparing the data of students and faculty on similar issues. The report briefly outlines the situation of student writers at the University of Constance and then gives an account of the most interesting results of the undergraduate Bachelor degree programs as well as those of the study program Law which awards a Staatsexamen degree. Results show clear differences for many variables between the three disciplinary groups into which the university is divided (Sciences, Humanities, Politics/Law/Economy). Evaluations of students and faculty converge in many ways but show marked differences in the assessment of student language and writing skills. Student data show a high increase in the positive evaluations of their own writing skills during their studies (comparisons between 2nd and 6th semester). The genre descriptions which the faculty members were asked for (all of which are documented) show a clear preference for scientific over reflective and professional genres. Results of the study are discussed in terms of their implications for the writing centre work at the University of Constance.en
dc.description.abstractIn einem Kooperationsprojekt des Schreibzentrums der Universität Konstanz und des Language Competence Centres der Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften wurde eine Befragung aller Lehrenden und Studierenden der Universität Konstanz durchgeführt. Ziel war es, Auskunft über Schreibpraktiken, Schreibkompetenzen und Einstellungen zum Schreiben zu erhalten. Eingesetzt wurde der European Writing Questionnaire, der zum Ziel hat, Schreibkulturen länderübergreifend zu untersuchen. Die parallele Itemkonstruktion des Fragebogens für Lehrende und Studierende erlaubt, Vergleiche zwischen den Einschätzungen beider Gruppen anzustellen. Dargestellt werden in dem Bericht die Auswertungen für die Bachelorstudiengänge und für den Studiengang Recht (Staatsexamen). Die Ergebnisse zeigen klare Unterschiede in den Schreibpraktiken zwischen den drei Fächergruppen der Universität (Naturwissenschaften, Geisteswissenschaften und Recht/Wirtschaft/Politik). In den Selbsteinschätzungen ihrer Schreibkompetenzen unterscheiden sich die Studierenden der niedrigeren Semester deutlich von denen am Studienende. Lehrende und Studierende geben zwar für die meisten Themen ähnliche Urteile ab, kommen aber zu merklich unterschiedlichen Bewertungen der studentischen Sprach- und Schreibkompetenzen. Eine Sammlung von Beschreibungen der Textgenres, die Lehrende im Unterricht verwenden, ist in Gänze dokumentiert und zeigt ein Profil studentischer Arbeiten, das stark an wissenschaftlichen und weniger an reflexiven oder beruflichen Textnormen orientiert ist. Die Bedeutung der Ergebnisse für die Arbeit des Schreibzentrums der Universität wird abschliessend diskutiert.de_CH
dc.description.abstractIn a joint project of the Writing Centre of the University of Constance and the Language Competence Centre of the Zurich University of Applied Sciences, all students and faculty of the University of Constance were asked to participate in a survey with the European Writing Questionnaire. The EWQ is a multilingual electronic tool to study academic writing practices with a special focus on contrastive analyses of writing cultures. The parallel item construction of the questionnaire allows comparing the data of students and faculty on similar issues. The report briefly outlines the situation of student writers at the University of Constance and then gives an account of the most interesting results of the undergraduate Bachelor degree programs as well as those of the study program Law which awards a Staatsexamen degree. Results show clear differences for many variables between the three disciplinary groups into which the university is divided (Sciences, Humanities, Politics/Law/Economy). Evaluations of students and faculty converge in many ways but show marked differences in the assessment of student language and writing skills. Student data show a high increase in the positive evaluations of their own writing skills during their studies (comparisons between 2nd and 6th semester). The genre descriptions which the faculty members were asked for (all of which are documented) show a clear preference for scientific over reflective and professional genres. Results of the study are discussed in terms of their implications for the writing centre work at the University of Constance.de_CH
dc.format.extent106de_CH
dc.language.isodede_CH
dc.publisherZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaftende_CH
dc.relation.ispartofseriesWorking Papers in Applied Linguisticsde_CH
dc.subjectSchreibkulturde_CH
dc.subjectSchreibpraktikende_CH
dc.subjectGenresde_CH
dc.subjectSchreibkompetenzende_CH
dc.subjectGenresen
dc.subjectWriting Competencesen
dc.subjectWriting Culturesen
dc.subjectWriting Practicesen
dc.subject.ddc808: Rhetorik und Schreibende_CH
dc.titleSchreiben an der Universität Konstanz : Eine Befragung von Studierenden und Lehrendende_CH
dc.typeWorking Paper – Gutachten – Studiede_CH
dcterms.typeTextde_CH
zhaw.departementAngewandte Linguistikde_CH
zhaw.organisationalunitInstitute of Language Competence (ILC)de_CH
zhaw.publisher.placeWinterthurde_CH
dc.identifier.doi10.21256/zhaw-55-
zhaw.funding.euNode_CH
zhaw.originated.zhawYesde_CH
zhaw.series.number12de_CH
Appears in collections:Working Papers in Applied Linguistics

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Kruse, O., Meyer, H., & Everke Buchanan, S. (2015). Schreiben an der Universität Konstanz : Eine Befragung von Studierenden und Lehrenden. ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften. https://doi.org/10.21256/zhaw-55
Kruse, O., Meyer, H. and Everke Buchanan, S. (2015) Schreiben an der Universität Konstanz : Eine Befragung von Studierenden und Lehrenden. Winterthur: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften. Available at: https://doi.org/10.21256/zhaw-55.
O. Kruse, H. Meyer, and S. Everke Buchanan, “Schreiben an der Universität Konstanz : Eine Befragung von Studierenden und Lehrenden,” ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften, Winterthur, 2015. doi: 10.21256/zhaw-55.
KRUSE, Otto, Heike MEYER und Stefanie EVERKE BUCHANAN, 2015. Schreiben an der Universität Konstanz : Eine Befragung von Studierenden und Lehrenden. Winterthur: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
Kruse, Otto, Heike Meyer, and Stefanie Everke Buchanan. 2015. “Schreiben an der Universität Konstanz : Eine Befragung von Studierenden und Lehrenden.” Winterthur: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften. https://doi.org/10.21256/zhaw-55.
Kruse, Otto, et al. Schreiben an der Universität Konstanz : Eine Befragung von Studierenden und Lehrenden. ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften, 2015, https://doi.org/10.21256/zhaw-55.


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