Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHoefele, Joachim-
dc.contributor.authorKonstantinidou, Triantafyllia Liana-
dc.contributor.authorWeber, Chantal-
dc.date.accessioned2018-10-03T14:42:38Z-
dc.date.available2018-10-03T14:42:38Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.isbn978-3-631-67698-1de_CH
dc.identifier.isbn978-3-653-07175-7de_CH
dc.identifier.urihttps://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/11376-
dc.description.abstractThe basis for this paper is the underlying study entitled “Promoting General Writing Competence in Vocational Education and Training (VET) Schools: Connecting L1 and L2 Approaches in Process oriented Writing” (PROSAB). This study connects L1 teaching concepts with those found in second language teaching in order to promote general writing skills in the field of VET. While L1 teaching approaches assume that the language skills needed for text writing are already sufficiently developed, second language teaching assumes that the required linguistic resources must first be developed or activated and recalled during the process of writing in order to successfully complete writing tasks. This approach to process-oriented writing didactics – grounded in both German as a first language and as a second Language teaching – was developed for classes of general education in VET schools and implemented in a writing teaching curriculum for the first year of studies. Its effect was subsequently examined in a controlled intervention study. This paper introduces the writing didactic concept with particular focus on the second language teaching elements contained therein. Selected results of the intervention study will be presented, and the impact of the didactic approach will be discussed.de_CH
dc.language.isodede_CH
dc.publisherPeter Langde_CH
dc.relation.ispartofSprachbezogene Curricula und Aufgaben in der beruflichen Bildungde_CH
dc.relation.ispartofseriesWissen - Kompetenz - Textde_CH
dc.rightsLicence according to publishing contractde_CH
dc.subjectSprachförderungde_CH
dc.subjectBerufsbildungde_CH
dc.subjectDaZde_CH
dc.subject.ddc404.2: Zwei- und Mehrsprachigkeitde_CH
dc.subject.ddc808: Rhetorik und Schreibende_CH
dc.titleZweitsprachendidaktische Konzepte in der Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulende_CH
dc.typeBuchbeitragde_CH
dcterms.typeTextde_CH
zhaw.departementAngewandte Linguistikde_CH
zhaw.organisationalunitInstitute of Language Competence (ILC)de_CH
zhaw.publisher.placeFrankfurt am Mainde_CH
zhaw.funding.euNode_CH
zhaw.originated.zhawYesde_CH
zhaw.pages.end156de_CH
zhaw.pages.start131de_CH
zhaw.parentwork.editorKiefer, Karl-Hubert-
zhaw.parentwork.editorEfing, Christian-
zhaw.publication.statuspublishedVersionde_CH
zhaw.series.number12de_CH
zhaw.publication.reviewEditorial reviewde_CH
zhaw.webfeedDeutsch als Fremd-/Zweitsprachede_CH
Appears in collections:Publikationen Angewandte Linguistik

Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Show simple item record
Hoefele, J., Konstantinidou, T. L., & Weber, C. (2017). Zweitsprachendidaktische Konzepte in der Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen. In K.-H. Kiefer & C. Efing (eds.), Sprachbezogene Curricula und Aufgaben in der beruflichen Bildung (pp. 131–156). Peter Lang.
Hoefele, J., Konstantinidou, T.L. and Weber, C. (2017) ‘Zweitsprachendidaktische Konzepte in der Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen’, in K.-H. Kiefer and C. Efing (eds) Sprachbezogene Curricula und Aufgaben in der beruflichen Bildung. Frankfurt am Main: Peter Lang, pp. 131–156.
J. Hoefele, T. L. Konstantinidou, and C. Weber, “Zweitsprachendidaktische Konzepte in der Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen,” in Sprachbezogene Curricula und Aufgaben in der beruflichen Bildung, K.-H. Kiefer and C. Efing, Eds. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2017, pp. 131–156.
HOEFELE, Joachim, Triantafyllia Liana KONSTANTINIDOU und Chantal WEBER, 2017. Zweitsprachendidaktische Konzepte in der Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen. In: Karl-Hubert KIEFER und Christian EFING (Hrsg.), Sprachbezogene Curricula und Aufgaben in der beruflichen Bildung. Frankfurt am Main: Peter Lang. S. 131–156. ISBN 978-3-631-67698-1
Hoefele, Joachim, Triantafyllia Liana Konstantinidou, and Chantal Weber. 2017. “Zweitsprachendidaktische Konzepte in der Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen.” In Sprachbezogene Curricula und Aufgaben in der beruflichen Bildung, edited by Karl-Hubert Kiefer and Christian Efing, 131–56. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Hoefele, Joachim, et al. “Zweitsprachendidaktische Konzepte in der Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen.” Sprachbezogene Curricula und Aufgaben in der beruflichen Bildung, edited by Karl-Hubert Kiefer and Christian Efing, Peter Lang, 2017, pp. 131–56.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.