Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHoefele, Joachim-
dc.contributor.authorKonstantinidou, Triantafyllia Liana-
dc.date.accessioned2018-10-04T13:28:08Z-
dc.date.available2018-10-04T13:28:08Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.isbn978-3-653-95117-2de_CH
dc.identifier.urihttps://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/11441-
dc.description.abstractThis paper describes a concept of teaching writing based on process approach such as is common in L1 contexts, but in this case connected with elements from German as a Second Language teaching. The concept, which should offer teachers a new understanding of writing and respond to the needs of apprentices with linguistically diverse backgrounds and biographies at vocational education and training schools, was evaluated in an intervention study. Significant positive changes in writing competence of the experimental group were found after four months of intervention. The paper focuses on the writing curriculum of the intervention and its embedding in the context of applied linguistics. The authors show how focus on language exercises during the writing process can activate students’ prior knowledge, “scaffold” writing, raise awareness about language skills and their importance for the next writing or pre-writing phase, and promote re-flection about text procedures that take place in writing activities.de_CH
dc.language.isodede_CH
dc.publisherPeter Langde_CH
dc.relation.ispartofAngewandte Linguistik in Schule und Hochschule : neue Wege für Sprachunterricht und Ausbildungde_CH
dc.relation.ispartofseriesForum Angewandte Linguistikde_CH
dc.rightsLicence according to publishing contractde_CH
dc.subjectDaMde_CH
dc.subjectBerufsschulede_CH
dc.subjectSchreibende_CH
dc.subjectDaZde_CH
dc.subject.ddc430: Deutschde_CH
dc.subject.ddc808: Rhetorik und Schreibende_CH
dc.titleFörderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen: Prozessorientierte Schreibdidaktik zwischen Deutsch als Muttersprache (DaM) und Deutsch als Zweitsprache (DaZ)de_CH
dc.typeBuchbeitragde_CH
dcterms.typeTextde_CH
zhaw.departementAngewandte Linguistikde_CH
zhaw.organisationalunitInstitute of Language Competence (ILC)de_CH
zhaw.publisher.placeFrankfurt am Mainde_CH
dc.identifier.doi10.3726/978-3-653-05953-3de_CH
zhaw.funding.euNode_CH
zhaw.originated.zhawYesde_CH
zhaw.pages.end164de_CH
zhaw.pages.start135de_CH
zhaw.parentwork.editorKreyer, Rolf-
zhaw.parentwork.editorSchaub, Steffen-
zhaw.parentwork.editorGüldenring, Barbara Ann-
zhaw.publication.statuspublishedVersionde_CH
zhaw.series.number58de_CH
zhaw.publication.reviewEditorial reviewde_CH
zhaw.webfeedDeutsch als Fremd-/Zweitsprachede_CH
Appears in collections:Publikationen Angewandte Linguistik

Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Show simple item record
Hoefele, J., & Konstantinidou, T. L. (2016). Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen: Prozessorientierte Schreibdidaktik zwischen Deutsch als Muttersprache (DaM) und Deutsch als Zweitsprache (DaZ). In R. Kreyer, S. Schaub, & B. A. Güldenring (eds.), Angewandte Linguistik in Schule und Hochschule : neue Wege für Sprachunterricht und Ausbildung (pp. 135–164). Peter Lang. https://doi.org/10.3726/978-3-653-05953-3
Hoefele, J. and Konstantinidou, T.L. (2016) ‘Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen: Prozessorientierte Schreibdidaktik zwischen Deutsch als Muttersprache (DaM) und Deutsch als Zweitsprache (DaZ)’, in R. Kreyer, S. Schaub, and B.A. Güldenring (eds) Angewandte Linguistik in Schule und Hochschule : neue Wege für Sprachunterricht und Ausbildung. Frankfurt am Main: Peter Lang, pp. 135–164. Available at: https://doi.org/10.3726/978-3-653-05953-3.
J. Hoefele and T. L. Konstantinidou, “Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen: Prozessorientierte Schreibdidaktik zwischen Deutsch als Muttersprache (DaM) und Deutsch als Zweitsprache (DaZ),” in Angewandte Linguistik in Schule und Hochschule : neue Wege für Sprachunterricht und Ausbildung, R. Kreyer, S. Schaub, and B. A. Güldenring, Eds. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2016, pp. 135–164. doi: 10.3726/978-3-653-05953-3.
HOEFELE, Joachim und Triantafyllia Liana KONSTANTINIDOU, 2016. Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen: Prozessorientierte Schreibdidaktik zwischen Deutsch als Muttersprache (DaM) und Deutsch als Zweitsprache (DaZ). In: Rolf KREYER, Steffen SCHAUB und Barbara Ann GÜLDENRING (Hrsg.), Angewandte Linguistik in Schule und Hochschule : neue Wege für Sprachunterricht und Ausbildung. Frankfurt am Main: Peter Lang. S. 135–164. ISBN 978-3-653-95117-2
Hoefele, Joachim, and Triantafyllia Liana Konstantinidou. 2016. “Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen: Prozessorientierte Schreibdidaktik zwischen Deutsch als Muttersprache (DaM) und Deutsch als Zweitsprache (DaZ).” In Angewandte Linguistik in Schule und Hochschule : neue Wege für Sprachunterricht und Ausbildung, edited by Rolf Kreyer, Steffen Schaub, and Barbara Ann Güldenring, 135–64. Frankfurt am Main: Peter Lang. https://doi.org/10.3726/978-3-653-05953-3.
Hoefele, Joachim, and Triantafyllia Liana Konstantinidou. “Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen: Prozessorientierte Schreibdidaktik zwischen Deutsch als Muttersprache (DaM) und Deutsch als Zweitsprache (DaZ).” Angewandte Linguistik in Schule und Hochschule : neue Wege für Sprachunterricht und Ausbildung, edited by Rolf Kreyer et al., Peter Lang, 2016, pp. 135–64, https://doi.org/10.3726/978-3-653-05953-3.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.