Publication type: Article in scientific journal
Type of review: Peer review (publication)
Title: Newsroom : zu einer Lernarchitektur medienkonvergenter Produktionsprozesse
Authors: Weber, Wibke
DOI: 10.3217/zfhe-7-01/14
Published in: Zeitschrift für Hochschulentwicklung
Editors of the parent work: Schmitt, Gerhard
Kunze, Antje
Volume(Issue): 7
Issue: 1
Page(s): 129
Pages to: 145
Issue Date: 13-Jan-2012
Publisher / Ed. Institution: Forum Neue Medien in der Lehre Austria
ISSN: 2219-6994
Language: German
Subjects: Newsroom; Medienkonvergenz; Cognitive Apprenticeship; Lernarchitektur
Subject (DDC): 302: Social interaction
378: Higher education
Abstract: Medienkonvergenz verändert nicht nur die Medienlandschaft, sondern auch die Anforderungen an die Ausbildung und damit an den Ausbildungsplatz. Wie eine Lernarchitektur aussehen kann, um Produktionsprozesse rund um Medienkonvergenz zu lehren und zu lernen, beschreibt dieser Beitrag. Er skizziert zuerst die Auswirkungen von Medienkonvergenz auf das Arbeitsumfeld von Medienschaffenden, stellt dann am Beispiel der Hochschule der Medien Stuttgart den Lernraum Newsroom vor, erläutert die Lernarchitektur mit dem zugrundeliegenden didaktischen Konzept von Cognitive Apprenticeship sowie dessen exemplarische Umsetzung und diskutiert abschließend Erfahrungen und Erkenntnisse zu diesem Ausbildungsmodell. Media convergence is changing the media landscape, and it is changing the requirements for the education and the learning environment as well. This article shows how learning architecture can be designed in order to learn, train and teach media convergence. First, the article presents the different newsroom concepts as a workspace for journalists. Then, it describes the newsroom as a learning place for media students using the example of the Stuttgart Media University. In this context, the article explains the underlying didactic method of cognitive apprenticeship and how it is applied in the newsroom. The article concludes by discussing experiences and insights about how to teach media convergence in a newsroom.
URI: http://www.zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/394
https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/1416
Fulltext version: Published version
License (according to publishing contract): Not specified
Departement: Applied Linguistics
Organisational Unit: Institute of Applied Media Studies (IAM)
Appears in collections:Publikationen Angewandte Linguistik

Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Show full item record
Weber, W. (2012). Newsroom : zu einer Lernarchitektur medienkonvergenter Produktionsprozesse. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 7(1), 129–145. https://doi.org/10.3217/zfhe-7-01/14
Weber, W. (2012) ‘Newsroom : zu einer Lernarchitektur medienkonvergenter Produktionsprozesse’, Zeitschrift für Hochschulentwicklung. Edited by G. Schmitt and A. Kunze, 7(1), pp. 129–145. Available at: https://doi.org/10.3217/zfhe-7-01/14.
W. Weber, “Newsroom : zu einer Lernarchitektur medienkonvergenter Produktionsprozesse,” Zeitschrift für Hochschulentwicklung, vol. 7, no. 1, pp. 129–145, Jan. 2012, doi: 10.3217/zfhe-7-01/14.
WEBER, Wibke, 2012. Newsroom : zu einer Lernarchitektur medienkonvergenter Produktionsprozesse. Gerhard SCHMITT und Antje KUNZE (Hrsg.), Zeitschrift für Hochschulentwicklung [online]. 13 Januar 2012. Bd. 7, Nr. 1, S. 129–145. DOI 10.3217/zfhe-7-01/14. Verfügbar unter: http://www.zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/394
Weber, Wibke. 2012. “Newsroom : zu einer Lernarchitektur medienkonvergenter Produktionsprozesse.” Edited by Gerhard Schmitt and Antje Kunze. Zeitschrift für Hochschulentwicklung 7 (1): 129–45. https://doi.org/10.3217/zfhe-7-01/14.
Weber, Wibke. “Newsroom : zu einer Lernarchitektur medienkonvergenter Produktionsprozesse.” Zeitschrift für Hochschulentwicklung, edited by Gerhard Schmitt and Antje Kunze, vol. 7, no. 1, Jan. 2012, pp. 129–45, https://doi.org/10.3217/zfhe-7-01/14.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.