Publication type: | Article in scientific journal |
Type of review: | Not specified |
Title: | Repräsentanz, psychische Struktur und Verhaltensprobleme im Vorschulalter |
Authors: | Juen, Florian Benecke, Cord von Wyl, Agnes Schick, Andreas Cierpka, Manfred |
Published in: | Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie |
Volume(Issue): | 54 |
Page(s): | 191 |
Pages to: | 209 |
Issue Date: | 2005 |
Publisher / Ed. Institution: | Vandenhoeck & Ruprecht |
ISSN: | 0032-7034 2196-8225 |
Other identifiers: | http://hdl.handle.net/20.500.11780/2800 |
Language: | German |
Subjects: | Psychische Struktur; Repräsentationen; Kindliches Problemverhalten; MacArthur Story Stem Battery |
Subject (DDC): | 150: Psychology 155: Differential and developmental psychology 618.92: Pediatrics |
Abstract: | Psychische Auffälligkeiten in Form von problematischem Verhalten und emotionalen Problemen werden mit inneren Repräsentanzen und Merkmalen der psychischen Struktur in Zusammenhang gesehen. Im Unterschied zu Erwachsenen liegen für Kinder bisher kaum diesbezügliche empirische Untersuchungen vor. Anhand von Spielinterviews (MacArthur Story Stem Battery) wurden Inhaltsthemen (als indirekte Widerspiegelung von Repräsentanzen), Strukturindikatoren sowie Prozessmerkmale von 73 Kindergartenkindern erhoben und mit Verhaltenseinschätzungen der Eltern und Erzieherinnen in Zusammenhang gebracht. Es zeigte sich eine Vielzahl von Zusammenhängen, insbesondere zwischen Strukturindikatoren und Prozessmerkmalen einerseits und Verhaltenseinschätzungen andererseits. Die Ergebnisse werden inhaltlich und unter methodenkritischen Gesichtspunkten diskutiert. Mental health problems in terms of deviant behaviour and emotional problems are assumed in context with mental representations and indicators of internal psychic structure. In distinction to adults there is little empirical research concerning this matter. On the basis of Childrens’ Play Narratives (MacArthur Story Stem Battery) we collected data about content-themes, structural indicators and process criteria of 73 preschool children and implicated these information with behaviour ratings of parents and kindergarden teachers. Many correlations were found particularly with structural indicators, process criteria and behaviour ratings. The results are discussed both with respect to content and methodical aspects. |
URI: | https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/4099 |
Fulltext version: | Published version |
License (according to publishing contract): | Licence according to publishing contract |
Departement: | Applied Psychology |
Organisational Unit: | Psychological Institute (PI) |
Appears in collections: | Publikationen Angewandte Psychologie |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Show full item record
Juen, F., Benecke, C., von Wyl, A., Schick, A., & Cierpka, M. (2005). Repräsentanz, psychische Struktur und Verhaltensprobleme im Vorschulalter. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 54, 191–209.
Juen, F. et al. (2005) ‘Repräsentanz, psychische Struktur und Verhaltensprobleme im Vorschulalter’, Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 54, pp. 191–209.
F. Juen, C. Benecke, A. von Wyl, A. Schick, and M. Cierpka, “Repräsentanz, psychische Struktur und Verhaltensprobleme im Vorschulalter,” Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, vol. 54, pp. 191–209, 2005.
JUEN, Florian, Cord BENECKE, Agnes VON WYL, Andreas SCHICK und Manfred CIERPKA, 2005. Repräsentanz, psychische Struktur und Verhaltensprobleme im Vorschulalter. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. 2005. Bd. 54, S. 191–209
Juen, Florian, Cord Benecke, Agnes von Wyl, Andreas Schick, and Manfred Cierpka. 2005. “Repräsentanz, psychische Struktur und Verhaltensprobleme im Vorschulalter.” Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 54: 191–209.
Juen, Florian, et al. “Repräsentanz, psychische Struktur und Verhaltensprobleme im Vorschulalter.” Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, vol. 54, 2005, pp. 191–209.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.