Publication type: | Book part |
Type of review: | Editorial review |
Title: | Zweitsprachendidaktische Konzepte in der Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen |
Authors: | Hoefele, Joachim Konstantinidou, Triantafyllia Liana Weber, Chantal |
Published in: | Sprachbezogene Curricula und Aufgaben in der beruflichen Bildung |
Editors of the parent work: | Kiefer, Karl-Hubert Efing, Christian |
Page(s): | 131 |
Pages to: | 156 |
Issue Date: | 2017 |
Series: | Wissen - Kompetenz - Text |
Series volume: | 12 |
Publisher / Ed. Institution: | Peter Lang |
Publisher / Ed. Institution: | Frankfurt am Main |
ISBN: | 978-3-631-67698-1 978-3-653-07175-7 |
Language: | German |
Subjects: | Sprachförderung; Berufsbildung; DaZ |
Subject (DDC): | 404.2: Bilingualism and multilingualism 808: Rhetoric and writing |
Abstract: | The basis for this paper is the underlying study entitled “Promoting General Writing Competence in Vocational Education and Training (VET) Schools: Connecting L1 and L2 Approaches in Process oriented Writing” (PROSAB). This study connects L1 teaching concepts with those found in second language teaching in order to promote general writing skills in the field of VET. While L1 teaching approaches assume that the language skills needed for text writing are already sufficiently developed, second language teaching assumes that the required linguistic resources must first be developed or activated and recalled during the process of writing in order to successfully complete writing tasks. This approach to process-oriented writing didactics – grounded in both German as a first language and as a second Language teaching – was developed for classes of general education in VET schools and implemented in a writing teaching curriculum for the first year of studies. Its effect was subsequently examined in a controlled intervention study. This paper introduces the writing didactic concept with particular focus on the second language teaching elements contained therein. Selected results of the intervention study will be presented, and the impact of the didactic approach will be discussed. |
URI: | https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/11376 |
Fulltext version: | Published version |
License (according to publishing contract): | Licence according to publishing contract |
Departement: | Applied Linguistics |
Organisational Unit: | Institute of Language Competence (ILC) |
Appears in collections: | Publikationen Angewandte Linguistik |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Show full item record
Hoefele, J., Konstantinidou, T. L., & Weber, C. (2017). Zweitsprachendidaktische Konzepte in der Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen. In K.-H. Kiefer & C. Efing (eds.), Sprachbezogene Curricula und Aufgaben in der beruflichen Bildung (pp. 131–156). Peter Lang.
Hoefele, J., Konstantinidou, T.L. and Weber, C. (2017) ‘Zweitsprachendidaktische Konzepte in der Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen’, in K.-H. Kiefer and C. Efing (eds) Sprachbezogene Curricula und Aufgaben in der beruflichen Bildung. Frankfurt am Main: Peter Lang, pp. 131–156.
J. Hoefele, T. L. Konstantinidou, and C. Weber, “Zweitsprachendidaktische Konzepte in der Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen,” in Sprachbezogene Curricula und Aufgaben in der beruflichen Bildung, K.-H. Kiefer and C. Efing, Eds. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2017, pp. 131–156.
HOEFELE, Joachim, Triantafyllia Liana KONSTANTINIDOU und Chantal WEBER, 2017. Zweitsprachendidaktische Konzepte in der Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen. In: Karl-Hubert KIEFER und Christian EFING (Hrsg.), Sprachbezogene Curricula und Aufgaben in der beruflichen Bildung. Frankfurt am Main: Peter Lang. S. 131–156. ISBN 978-3-631-67698-1
Hoefele, Joachim, Triantafyllia Liana Konstantinidou, and Chantal Weber. 2017. “Zweitsprachendidaktische Konzepte in der Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen.” In Sprachbezogene Curricula und Aufgaben in der beruflichen Bildung, edited by Karl-Hubert Kiefer and Christian Efing, 131–56. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Hoefele, Joachim, et al. “Zweitsprachendidaktische Konzepte in der Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz an Berufsfachschulen.” Sprachbezogene Curricula und Aufgaben in der beruflichen Bildung, edited by Karl-Hubert Kiefer and Christian Efing, Peter Lang, 2017, pp. 131–56.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.