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https://doi.org/10.21256/zhaw-5016
Publication type: | Article in scientific journal |
Type of review: | Peer review (publication) |
Title: | La Vieille dame se met au numérique : un exemple de classe inversée à l’université |
Authors: | Delorme Benites, Alice |
DOI: | 10.21256/zhaw-5016 |
Published in: | Synergies France |
Volume(Issue): | 2018 |
Issue: | 12 |
Page(s): | 99 |
Pages to: | 116 |
Issue Date: | 3-Feb-2019 |
Publisher / Ed. Institution: | Groupe d’Études et de Recherches pour le Français Langue Internationale (GERFLINT) |
ISSN: | 2260-7846 1766-3059 |
Language: | French |
Subjects: | Classe inversée; Grammaire; Inverted classroom; Flipped classroom; Blended learning; Video based learning; Grammatik; Französisch; Didactique des langues; Français |
Subject (DDC): | 418.0071: Language teaching 400: Language, linguistics |
Abstract: | Nowadays, students have access to an unprecedented variety of digital resources and tools, allowing for constant contact with foreign languages through multilingual social networks, subtitles and language options on Netflix and YouTube, language learning applications, etc. Still, French grammar classes at a university rely heavily on traditional printed sources, especially at advanced levels. This paper presents and evaluates a video-based inverted class on French grammar designed as an attempt to help students assimilate the complex mechanisms of French grammar more efficiently and to include their daily digital experiences in the learning process. Si le foisonnement actuel d’outils numériques permet un contact intense des étudiants avec les langues étrangères (réseaux sociaux multilingues, langues et sous-titrages à la demande sur Netflix et YouTube, applications linguistiques pour smartphones), l’enseignement de la grammaire au niveau universitaire reste l’affaire des livres et des travaux « sérieux », notamment aux niveaux avancés. Comment alors faire participer la Vieille dame à la révolution numérique? Cet article présente et évalue un cours de niveau C1 en classe inversée, conçu dans une double volonté de mieux accompagner l’assimilation individuelle de la logique de la grammaire française par les étudiants mais aussi d’inclure dans leur apprentissage personnel les ressources numériques qui peuplent leur quotidien. |
URI: | https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/15225 |
Fulltext version: | Published version |
License (according to publishing contract): | Licence according to publishing contract |
Departement: | Applied Linguistics |
Organisational Unit: | Institute of Translation and Interpreting (IUED) |
Appears in collections: | Publikationen Angewandte Linguistik |
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File | Description | Size | Format | |
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2018_Delorme_Benites_La_Vieille_dame_se_met_au_numerique.pdf | 521.97 kB | Adobe PDF | View/Open |
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Delorme Benites, A. (2019). La Vieille dame se met au numérique : un exemple de classe inversée à l’université. Synergies France, 2018(12), 99–116. https://doi.org/10.21256/zhaw-5016
Delorme Benites, A. (2019) ‘La Vieille dame se met au numérique : un exemple de classe inversée à l’université’, Synergies France, 2018(12), pp. 99–116. Available at: https://doi.org/10.21256/zhaw-5016.
A. Delorme Benites, “La Vieille dame se met au numérique : un exemple de classe inversée à l’université,” Synergies France, vol. 2018, no. 12, pp. 99–116, Feb. 2019, doi: 10.21256/zhaw-5016.
DELORME BENITES, Alice, 2019. La Vieille dame se met au numérique : un exemple de classe inversée à l’université. Synergies France. 3 Februar 2019. Bd. 2018, Nr. 12, S. 99–116. DOI 10.21256/zhaw-5016
Delorme Benites, Alice. 2019. “La Vieille dame se met au numérique : un exemple de classe inversée à l’université.” Synergies France 2018 (12): 99–116. https://doi.org/10.21256/zhaw-5016.
Delorme Benites, Alice. “La Vieille dame se met au numérique : un exemple de classe inversée à l’université.” Synergies France, vol. 2018, no. 12, Feb. 2019, pp. 99–116, https://doi.org/10.21256/zhaw-5016.
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