Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-5016
Publication type: Article in scientific journal
Type of review: Peer review (publication)
Title: La Vieille dame se met au numérique : un exemple de classe inversée à l’université
Authors: Delorme Benites, Alice
DOI: 10.21256/zhaw-5016
Published in: Synergies France
Volume(Issue): 2018
Issue: 12
Page(s): 99
Pages to: 116
Issue Date: 3-Feb-2019
Publisher / Ed. Institution: Groupe d’Études et de Recherches pour le Français Langue Internationale (GERFLINT)
ISSN: 2260-7846
1766-3059
Language: French
Subjects: Classe inversée; Grammaire; Inverted classroom; Flipped classroom; Blended learning; Video based learning; Grammatik; Französisch; Didactique des langues; Français
Subject (DDC): 418.0071: Language teaching
400: Language, linguistics
Abstract: Nowadays, students have access to an unprecedented variety of digital resources and tools, allowing for constant contact with foreign languages through multilingual social networks, subtitles and language options on Netflix and YouTube, language learning applications, etc. Still, French grammar classes at a university rely heavily on traditional printed sources, especially at advanced levels. This paper presents and evaluates a video-based inverted class on French grammar designed as an attempt to help students assimilate the complex mechanisms of French grammar more efficiently and to include their daily digital experiences in the learning process. Si le foisonnement actuel d’outils numériques permet un contact intense des étudiants avec les langues étrangères (réseaux sociaux multilingues, langues et sous-titrages à la demande sur Netflix et YouTube, applications linguistiques pour smartphones), l’enseignement de la grammaire au niveau universitaire reste l’affaire des livres et des travaux « sérieux », notamment aux niveaux avancés. Comment alors faire participer la Vieille dame à la révolution numérique? Cet article présente et évalue un cours de niveau C1 en classe inversée, conçu dans une double volonté de mieux accompagner l’assimilation individuelle de la logique de la grammaire française par les étudiants mais aussi d’inclure dans leur apprentissage personnel les ressources numériques qui peuplent leur quotidien.
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/15225
Fulltext version: Published version
License (according to publishing contract): Licence according to publishing contract
Departement: Applied Linguistics
Organisational Unit: Institute of Translation and Interpreting (IUED)
Appears in collections:Publikationen Angewandte Linguistik

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Delorme Benites, A. (2019). La Vieille dame se met au numérique : un exemple de classe inversée à l’université. Synergies France, 2018(12), 99–116. https://doi.org/10.21256/zhaw-5016
Delorme Benites, A. (2019) ‘La Vieille dame se met au numérique : un exemple de classe inversée à l’université’, Synergies France, 2018(12), pp. 99–116. Available at: https://doi.org/10.21256/zhaw-5016.
A. Delorme Benites, “La Vieille dame se met au numérique : un exemple de classe inversée à l’université,” Synergies France, vol. 2018, no. 12, pp. 99–116, Feb. 2019, doi: 10.21256/zhaw-5016.
DELORME BENITES, Alice, 2019. La Vieille dame se met au numérique : un exemple de classe inversée à l’université. Synergies France. 3 Februar 2019. Bd. 2018, Nr. 12, S. 99–116. DOI 10.21256/zhaw-5016
Delorme Benites, Alice. 2019. “La Vieille dame se met au numérique : un exemple de classe inversée à l’université.” Synergies France 2018 (12): 99–116. https://doi.org/10.21256/zhaw-5016.
Delorme Benites, Alice. “La Vieille dame se met au numérique : un exemple de classe inversée à l’université.” Synergies France, vol. 2018, no. 12, Feb. 2019, pp. 99–116, https://doi.org/10.21256/zhaw-5016.


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